A sosit momentul în care era nevoie de o gală a premiilor pentru industria IT & Outsourcing?
Orașul Iași și-a pregătit din timp contextul în care să devină unul dintre liderii naționali în industria IT: preocuparea intensă și constantă a învățământului ieșean secundar și universitar pentru excelența în domeniul științelor datează de câteva decenii bune. Școlile de profil vocațional și facultățile tehnice ale Iașului scot pe piața muncii tineri profesioniști cu apetență pentru industria IT.
Primele investiții de mare succes ale industriei private postcomuniste ieșene au fost în zona dezvoltării de produse și servicii în industria IT, multe exportate cu succes din etapa inițială. Talentul tehnic, costurile reduse și o piață emergentă de servicii, nu în ultimul rând apropierea de Republica Moldova, au fost doar o parte dintre factorii care rapid au trezit interesul unor jucători majori în domeniu.
Primele multinaționale care s-au stabilit aici, atrase de forța de muncă calificată și dornică să activeze sub patronajul ‘mirific’, adesea idealizat, al unei companii străine, au adus progresiv alți jucători internaționali, realizându-se astfel, într-o spirală de progres, un ”corpus mundus” al industriei IT ieșene sub dictonul ”sunt la Iasi, deci exist„, în cunoscuta logică a firmelor mari care se stabilesc, pe rând, în aceleași locații aducătoare de profit, într-o perfectă sinergie de interese.
Desigur că aceasta obligă angajatorii să își rafineze strategiile de păstrare și fidelizare a resursei umane, care, la rându-i, a evoluat semnificativ de la profilul de tânăr fără experiență, dispus să accepte orice tip de contract care îi oferă un job stabil aproape de prietenă sau domiciliu, până la disponibilitatea spre mobilitate caracteristică acestui moment, în care tinerii, profesionalizați deja de firmele din piață, și-au rafinat ”motoarele de căutare” și se orientează în funcție de cele mai atractive oferte deja disponibile pe piața actuală a industriei IT din Iași.
Alți parteneri asociați ai industriei au apărut pe orbita acesteia odată cu creșterea sa exponențială: strategii politice și strategii ale autorităților publice, marketing, servicii conexe de mare utilitate, cum sunt limbile străine, servicii financiare și educaționale.
Nu in ultimul rind, pașii spre maturizarea locală a acestei industrii au presupus și formarea de structuri de colaborare și clustere pentru proiecte și scopuri comune ale industriei sau, la modul generic, cu implicații de răspundere socială corporatistă și/sau comunitară.
În acest context, nu este surprinzătoare inițiativa de a iniția o gală a premiilor industriei IT, acțiune perfect integrabilă pașilor deja parcurși. Este de așteptat ca o astfel de invitație să grăbească procesul de colaborare, dar și competiția pozitivă în industrie, prin efectul specific de „washback”: anul viitor industria va prezenta candidați mai puternici și cu mai multe rezultate in direcțiile premiate.
Cum poate apariția revistei PIN Magazine să servească la dezvoltarea / promovarea acestei industrii?
O revistă de profil cu apariție regulată și distribuită inteligent către interlocutorii interesați poate avea un efect de durata asupra industriei. Concret, revista ar putea:
- să contribuie la conștientizarea publicului larg în privința rolului evoluțiilor din domeniul IT asupra dezvoltării durabile a orașului Iași și a viitorului acestei zone de importanță strategică pentru România de Nord Est;
- să determine o schimbare a priorităților autorităților și politicienilor, de exemplu, de la atenția, aproape exclusivă, acordată mult-așteptatei autostrăzi către sprijinirea exportului de servicii în manieră globalizată, din “birourile vii” ale acestei industrii în continuă expansiune;
- să stimuleze formularea unor politici financiare de încurajare a înființării de cât mai multe startup-uri din domeniu în zona Iașului;
- să ajute la dezvoltarea serviciilor conexe cu adresabilitate către aceasta industrie: investiții imobiliare, birouri, educație, formare continuă, cursuri de limbi străine, industria de recreere și educație pentru copii, în situația în care cei mai mulți angajați ai acestei industrii sunt actualmente tineri între 25-40 de ani.
Revista poate sensibiliza absolvenții de liceu și de facultate și în ceea ce privește locurile de muncă bine plătite ‘round the corner’, nu peste „mări și țări”, contribuind astfel la diminuarea fenomenului de „brain drain”.
Realitatea începe prin a visa cu ochii deschiși si, mai ales, prin a acționa. Ca atare, felicitări pentru aceasta inițiativă, una dintre multele menite să aducă Iașul pe o curbă ascendentă datorită industriei zilelor noastre: industria IT.
Articol scris de Anca Colibaba, Fundația EuroEd