Articol publicat in PINmagazine nr. 3 de Sebastian Vaduva, decan al Griffiths School of Management
În contextul în care foarte multe firme de IT din România sunt firme de outsourcing, metodologia Agile le obligă la o interacțiune tot mai mare cu clientul care, de către unii este privită ca o oportunitate, dar de către alții ca un chin.
IT-ul în Romania nu trebuie poziționat ca fiind o industrie de lohn – de tipul haideți la noi că suntem ieftini, ci trebuie să contribuim la a adăuga valoare clientului, pentru ca acesta să nu se răzgândească și să își externalizeze serviciile înapoi în India sau China. Pentru a adăuga această valoare, consider că inevitabilitatea apropierii față de client reprezintă un avantaj, o minge ridicată la fileu pentru industria IT.
În acest context, imaginea IT-stului cu plete și cu haine largi care își petrecea timpul cu desktop-ul lui într-un colț întunecat începe să facă loc profesionistului IT care nu doar știe să gândească algoritmic și să scrie cod, ci și să interacționeze cu clientul.
Date fiind studiile de pe piață, clienții IT-știlor români sunt din fie din Statele Unite ale Americii, Marea Britanie, Olanda, țările nordice sau țările vorbitoare de limba germană (Germania, Elveția sau Austria.
Cultural vorbind, aceste țări au s-au remarcat printr-o prezență protestantă considerabilă care a lăsat în urmă o etică a muncii bazată pe hărnicie, calitate, punctualitate, respect, integritate și transparență. În comunicarea cu clientul, trebuie ținut cont de aceste valori pentru că acesta se raportează la ele.
Foarte util în înțelegerea aprofundată a mentalității vestice, și nordice, este studiul făcut de Geert Hofstede privind dimensiunile culturale. El a dezvoltat un instrument de măsurare și vizualizare a principalelor trăsături culturale a majorității națiunilor, având și posibilitatea de a le compara pentru un studiu mai în profunzime.
Articolul integral poate fi citit aici.