De mai multi ani, autoritatile locale se chinuie sa dezvolte cumva aeroportul din Iasi si sa-l transforme intr-un nod regional de comunicatii (v. foto). Probleme precum extinderea pistei, sub-finantarea, interesele imobiliare obscure, apropierea de oras au blocat acest proiect. Zilele acestea se afla pe masa Guvernului o hotarare care insa doar va restarta proiectul fara insa a identifica surse clare de finantare. Pe termen scurt e doar o masura cu iz electoral.
Pista de numai 1,800 m este construita din 1969, iar de atunci nu s-a mai adaugat nici un metru, aceasta lungime fiind suficienta doar pentru avioanele cu elice cu pana la 100 de calatori.
Ultima companie sosita la Iasi, Malev Ungaria a cautat un tip de avion care sa se potriveasca pistei de la Iasi, dar care sa fie si viabila economic. Dar fenomenul la moda, companiile low-cost, a ocolit Iasi-ul. Mai mult se pare ca BlueAir e in negocieri cu Aeroportul Bacau pentru extindere si modernizare terminal.
Propunerea mea este ca IASI-ul sa gandeasca un aeroport regional pentru regiunea de Nord-Est, cu un trafic anual de peste 500,000 de calatori (fata de aproximativ 30-50,000 cat e in prezent), amplasat langa o sosea europeana si la maxim o ora de condus de mai multe resedinte de judet.
Ca model putem prelua amplasarea aeroportului KOLN-BONN (aflat intre cele doua orase), iar ca amplasare ar fi undeva intre Targu Frumos si Sabaoani-Roman. Distantele ar fi de sub 80 km fata de Suceava, Botosani, Iasi, Vaslui, Piatra-Neamt si Bacau, cu un „cachement area” de peste 2,000,000 de locuitori.
Cu un aeroport puternic si o infrastructura corecta zona poate fi un catalizator pentru mai multe directii de dezvoltare:
– turismul in nordul Moldovei
– drumul expres / autostrada Moldova-Transilvania
– linia feroviara poate fi folosita pt. curse directe catre orasele mentionate
– dezvoltarea unui aeroport modern de la baza si folosirea aeroporturilor existente ca rezerve
– sansele de finantare din partea Uniunii Europene ar fi mult mai mari la nivel de regiune de dezvoltare decat la nivelul unui judet.
Poate ca ar fi timpul sa gandim la nivel regional si e posibil ca zona sa creasca mai puternic decat daca ne chinuim sa extindem cateva aeroporturi local (Suceava, Iasi, Bacau).
La final va recomand si un articol scris de Marius Ghenea referitor la mega-proiectul aeroportului din sudul Bucurestiului.
Citeste mai departe …