Revin cu admirație în gânduri din Cluj-Napoca, după aproape o săptămână plină de Cluj Business Days. Ca si in alte randuri, pot trage concluzia ca a meritat participarea la o nouă ediție (a 20-a) de Business Days, care a avut o componentă internațională pregnantă.
Datorita acestui eveniment de amploare, am reusit ca intr-un interval concentrat de timp sa ma întâlnesc față-în-față din nou cu multi parteneri de afaceri si prieteni: trei CEO din IT, doi fosti sefi din Flanco, multi colegi din Iulius, un senior advisor al unui fond de investitii activ in regiune, fondatorii Transylvania College – o școala Cambridge din top global, colegi din Rotary International, doua generații de investitori intr-un proiect de succes de birouri, directori de la ROGBC Transilvania si ARIES Transilvania, colegi din managementul Scolii Informale de IT, consulul onorific la Olandei la Cluj si directorul Camerei de Comerț Româno-Olandeze, promotorii francize.ro de success pe piata nationala, presedintele Camerei de Comerț Româno-Israeliene, producatori de mobilier modern de birouri, fondatorii unor firme de PR relevante, cu directoarea unuia din cele mai sustenabile parcuri de birouri din Romania si cu multi speakeri si moderatori de valoare.
Pentru ca face parte din businessul meu, am reusit sa vizitez mai multe dintre proiectele de cladiri birouri relevante pentru piata din Cluj-Napoca: Cluj Business Center (18.000 mp – 2 cladiri), Liberty Technology Park (47.000 mp – 5 cladiri), The Office (54.000 mp – 3 cladiri), United Business Center (17.000 mp – 2 cladiri) si Da Vinci Plaza precum si un proiect industrial de anvergura – Parcul Logistic Transilvania (83.000 mp in 38 de depozite).
Ca factori comuni am intâlnit:
- toate noile birourile sunt proiectate ca si cladiri verzi si aceasta e meritul legislatiei locale adoptate in 2012, legislatie imbunătățită la care a contribuit ROGBC Transilvania
- majoritatea proiectelor sunt de tip brown-development prin reconversia unor foste fabrici si platforme industriale, care astfel readuc locurile de munca in oras.
- suprafetele pe nivel devin din ce in ce mai mari, cu un maxim la The Office care va avea dupa terminarea celui de-al 3-lea corp nu mai putin de 9.000 mp pe un singur nivel superior.
- proiectele sunt scalabile, adaugand noi cladiri si noi functiuni (scoli, sali de fitness, locuinte, sali de conferinte)
- ambientul, conceptul, flexibilitatea meniului si calitatea mâncării joacă un rol important in atractivitatea operatorului de restaurant/cafeterie de la parterul clădirilor de birouri
- piata locala de recrutare e in plina efervescență (unul din clientii de care m-am ocupat tocmai angajeaza inca 200 de persoane la Cluj)
- piata de evenimente si conferinte IT si nu numai iti umple calendarul.
- nivelul ridicat al școlilor private cresc atractivitatea orașului pentru investitori si expați.
În concluzie, văd un CLUJ surprinzator, intinerit, in crestere, vad ceea ce poate deveni si IASUL in 3-5 ani.