In ultimii doi-trei ani am avut oportunitatea sa conduc de mai multe ori masini electrice. Probabil cumulat, am parcat si incarcat acasa o masina electrica cateva saptamani in acest rastimp. Merita incercata senzatia de conducere a unei masini ce sprintează silentios de la 0 la 60 km/h în aproximativ 3,7 secunde.
Beneficiind de sprijinul constant al celor de la BMW APAN Motors am inaugurat in 2015 prima statie din regiune de incarcare masini electrice la o cladire de birouri (Tudor Center) montata cu cei de la E-Motion, am facut un test prelungit in judetul Iasi (electric weekend), am facut turul electric al orasului Iasi iar in 2018 am deschis prima statie de incarcare masini electrice in cadrul unui spatiu de coworking (Fab Lab Iasi).
Masinile pe care le-am folosit au fost cu predilectie BMW i3, dar am avut ocazia sa merg si cu Mercedes clasa B electric (la lansarea hartii de birouri PIN Maps) si cu Renault Zoe. Daca e sa ma refer doar la BMW i3, consumul in conditii de drive-test a fost tot timpul sub 20 kWh / 100 km, ceea la un pret mediu de 0,50 lei/kWh si tradus in termeni de combustibil fosil, inseamna aproximativ 2 litri benzina / 100 km.
In afara de acasa, la oricare din cele 13 statii publice de incarcare din Iasi, incarcarea e gratuita. Numai anul trecut, Tester Grup a inaugurat 5 noi statii de incarcare in Iasi. Daca e sa ne uitam pe harta www.plugshare.com, Romania are peste 200 de statii de incarcare (incl. rezidentiale sau cu acces privat), dar are ca obiectiv sa ajunga la peste 6.000 de statii in urmatorii 3-5 ani.
Pentru sceptici, tocmai ce a fost publicat un articol pe Hotnews ref. la decizia E-Charge de a incepe sa taxeze de la 19 martie 2018 (dupa doi ani de gratuitate) accesul la reteaua proprie de statii de incarcare (in Iasi au doar una in parcarea de la Kaufland Alexandru). Calculele din articol arata conform titlului ca tarifarea încărcării va fi mai costisitoare decât cumpărarea de benzină sau motorină, pentru aceeași distanță de parcurs.
Nu comentez politica comerciala a celor de E-Charge, care era normal sa ajunga intr-o zona de tarifare dupa o perioada de gratie, dar in trafic, masina electrica condusa de mine nu a depasit in medie 20 kWh/100km, adica echivalent cu 2 litri benzina/100km. Si asta daca ar fi trebuit sa platesc undeva, ceea ce nu a fost nevoie nicaieri in afara de acasa.
Sunt convins ca viitorul masinilor electrice pe termen mediu arata bine cu prima electrica de 10.000 euro de la stat si cu alimentare cvasi-gratuita in continuare.